السيسي: مشروعاتنا بقروض.. متقوليش متغلّيش

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي ، إن هناك خطة طويلة المدى للسكة الحديد تهدف إلى 2 مليون راكب يوميا في 2030، لافتًا إلى أن موضوع الإشارات للسكة الحديد هتقضي على الحوادث.

 

وتابع الرئيس عبدالفتاح السيسي ، خلال كلمته في افتتاح المرحلة الرابعة من الخط الثالث لـ مترو الأنفاق: “مش هنغلي غير لما كل حاجة تكون جديدة في السكة الحديد”، مضيفا طالما الدولة قادرة على تحمل التكلفة يبقى بلاش نحمل على المواطن وكله بتمنه” ، وفقًا للموجز.

 

وأضاف الرئيس السيسي: “مفيش عربية ولا جرار في السكة الحديد نفسها هيكون مترفعش من كفاءته بما تليق بالمواطن المصري، وأن بناء على ذلك لم يتم طلب زيادة تكلفة التشغيل إلا إذا تحقق هذا الأمر.

 

وافتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم المرحلة الرابعة من الخط الثالث لمترو الأنفاق، ويضع حجر الأساس لمحطة عدلي منصور التبادلية التي تعد إحدى المحطات المركزية الكبرى لربط العاصمة الإدارية الجديدة بجميع مدن ومحافظات الجمهورية.

 

وقال الرئيس عبدالفتاح السيسي ، إن بعض المشروعات التي يجري تنفيذها في مصر ممولة من خلال الاقتراض الخارجي.

 

وأضاف السيسي، خلال افتتاحه للمرحلة الرابعة من الخط الثالث لمترو الأنفاق، اليوم الأحد: النقطة اللي عايز أتكلم فيها، كمسئول معاكم إننا ننجح في مصر بكافة القطاعات اللي بنتكلم عليها مشروعات المترو والسكة الحديد كلها ممولة بقروض.. طيب إحنا عايزينكم تسددوا القروض دي ولا فوايدها؟.. لأ.. عايزين فقط نحافظ على كفاءة المرفق ده إنه يشتغل كويس، عايزين ناخد من الناس لكده فقط وأنا بأكد ده والناس هتفهمني كويس -معندناش خيار تاني وإلا هنكون بنبيع ليكم الوهم وبعد 5 أو 6 سنين المرفق ده ميبقاش صالح.

 

وتابع الرئيس: كنتوا قادرين تتحركوا من غير اللي بنعمله ده صحيح. ولكن لما أعمل حاجة حديثة تريحك وتساعدك وتليق بيك متقوليش متغليش.. لأ.. كامل (كامل الوزير.. وزير النقل) كان بيقولي 5 و7 جنيهات.. لأ لأ.. المظبوط علشان نقدر نعيش وعلشان الدولة تقدر تعيش، اللي بيحصل دلوقتي إننا متابعناش التطور في تكلفة التشغيل ونزود على الناس في السنين اللي فاتت.. مش هيحصل تاني.. جديد وقديم يا كامل ، وفقًا لما جاء في مصراوي.

 

وأوضح: كنا قولنا في يونيو مش هنغلي إلا لما تكون القطارات جديدة كاملة.. السنة الجاية مفيش عربية ولا جرار على السكة ولا السكة نفسها هتكون غير مطورة.

 

::: قد يهمكـ أيضاً :::

 

هيونداي كونا الكهربائية تُطرح رسميًا في مصر “تعرف على سعرها ومواصفاتها”

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى